Amara

Saturday, December 15, 2012

ေသာဘဏကို ထုဆစ္သူ သို႔မဟုတ္ အာခီတက္ ေဒါက္တာလြင္ေအာင္၊ဘိကၡဴ အရွင္၀ိသုဒၶစာရ



ဆရာ့အေၾကာင္းကုိ ေတးဖြဲ႕လွ်င္ အရင္ဆုံး သတိရမိတာ တစ္ခုပဲ ရွိသည္။

Aesthetics.
Aesthetics ကုိ ျမန္မာမႈ အမ်ဳိးမ်ဳိး ျပဳၾကသည္။ ဆရာေဇာ္ဂ်ီက ရသ။ ဆရာဒဂုန္တာရာက အလွေဗဒ။ ဆရာ ခင္ေမာင္ရင္ကေတာ့ ေျပျပစ္ ျခင္း၊ လွပျခင္း။ အာခီတက္ ဆရာ ေဒါက္တာ လြင္ေအာင္က ေသာဘ ဏလုိ႔ ေျပာသည္။ တစ္ခါတရံ ေသာဘဏရသ။

(၂)
ျမန္မာစာလုံး အသစ္မ်ားကုိ ဖန္တီးထုဆစ္ၾကသူမ်ားတြင္ ဆရာတာ (ဒဂုန္တာရာ)သည္ ေရွ႕ဆုံးမွ ျဖစ္သည္။ ႐ုပ္ပုံလႊာ၊ ပန္းနုေရာင္အုိ၊ ေရႊအုိေရာင္၊ ပန္းခ်ီေၾကးမုံ၊ နန္းေတာ္တဲ၊ စာေပဓာတ္ခြဲခန္း၊ အဘိဓမၼာမဲ့ အလင္းေရာင္၊ မုိးဦးရြက္သစ္၊ ဝတ္လစ္စလစ္ အနီ၊ ေလႏုေအး၊ ပင္မေရစီး၊ ေဝါ့ ဒစၥေနအျပာ၊ ဂုိဂင္အနီ၊ ဝတ္လစ္ စလစ္လမ္းမႀကီး ... စုံလုိ႔။

ဆရာေဒါက္တာ လြင္ေအာင္ သည္လည္း ပန္းခ်ီ၊ ပန္းပု၊ ဗိသုကာ အျမင္ အႏုပညာရပ္ဆုိင္ရာ စာလုံး မ်ားကုိ ဖန္ဆင္းသူတစ္ဦးအျဖစ္ ထင္ ရွားသည္။ စာလုံးအခ်ဳိ႕ကုိ ေကာက္ ယူၾကည့္လွ်င္ -

Function ကုိ ေဆာင္တာဟု ျပန္ဆုိသည္။ Skeleton ကို ႐ုိးတံ ဟု ျပန္ဆုိသည္။ Form ကို ထုသြင္ဟု ဆုိသည္။ Plastic Art ကုိေတာ့ မည္သုိ႔မွ်မျပန္။ ေမာ္ေတာ္ကား၊ ဖုန္း၊ ေမာ္တာ၊ တီဗီလုိ႔ ေရးသလုိ ပလတ္ စတစ္အႏုပညာ။ Illusion ကုိ ျမင္ေယာင္မွား။ Perspective က်ေတာ့ ပါစပတ္တစ္။ Space Time Concept ကုိဟင္းလင္း ကာလသညာသိ။ Concept ကုိသညာသိ။ Structure ကုိ အမာခံ ဖြဲ႕စည္းမႈ။ Functional Architecture ကုိ ေဆာင္တာျပ ဗိသုကာ လက္ရာ။ Utilitarian Architecture ကုိ အသုံးက် ဗိသုကာ လက္ ရာ။ ေသာဘဏအလွ၊ ေသာဘဏ အႏုပညာ -Asethetic Arts, Symbolism ကုိ နိမိတ္ျပ ဗိသုကာ။ Modern Functionalism Architec-trure ကုိ ေခတ္သစ္ေဆာင္တာျပ ဗိသုကာ။ Space Mass Concept ဟင္းလင္းထုထည္ကုိ အေျခခံေသာ သညာအသိ။ Curtain Wall ကုိ အမာခံမွ လြတ္ေသာနံရံ။ Propotion ကို အခ်ဳိးအဆစ္။ Pattern ကုိ အေျပာက္အဆင္။ Texture ကို ျဗဳတ္ၾကမ္း။ Plain Surface ကို စင္းေခ်ာ၊ ေျပာင္ေခ်ာ။ Ornament ကိုအေျပာက္။ Expression ေဖာ္ ထုတ္ခ်က္ (သ႐ုပ္)။ Concept -သညာသိ။ အၾကည္- Transparency ဟင္းလင္းေပါက္- Void လုံးဝန္းေသာ ထုသြင္ရွိသည့္ ေပါင္းမုိး- Dome အေဖာင္းအပိန္- Plasticity, ဇာတိ သ႐ုပ္ - Expression of Substance အေရာင္အေသြး - Color & Tone အျပင္ဟင္းလင္း - Outdoor Space အတြင္းဟင္းလင္းခြင္ - Indoor Space, အာဝါသ- Atmosphere႐ုိးတံ ေဆာက္ဖြဲ႕ခ်က္ - Skeleton Structure, အျမင္နရီ - Visual Rhythmအျမင္ပညာရပ္ -Visual Art, အလုပ္ျပ ဗိသုကာလက္ရာ - Functionalism Architecture ကုိယ္ထည္ ၾကန္အင္ - Substance အျပင္ အဆင္ - The Motifs ထိစပ္ၾကမ္းျပင္ -The Attached Floor ကင္းလြတ္ ၾကမ္းျပင္ - The Detached Floor အေျပာက္အဆင္ - Stripes အကြက္ ဆင္- Pattern.

ဆရာ့ရဲ႕ ပန္းခ်ီ၊ ဗိသုကာ၊ အႏု ပညာေဆာင္းပါးမ်ားကုိ သည္လုိ စကားလုံးေရြးကာ ထုံမႊမ္းစီျခယ္ထား ပါေသးသည္။

တူညီနရီ ဟန္ရသ - Regular Rhythm, တူညီ နရီဟန္ကေပးသည့္ ရသ - Metrical Rhythm အေလွ်ာ နရီ - Decending Rhythm အတက္ ရစ္သမ္ - Ascending Rhythm

ကညာဟန္ရသ-Lyricism ဂဇာ ဟန္ ရသ- Stabilism ကပီဟန္ရသ- Dynamism.

ရသ- Experience စံတည္မႈ Architype, အျမင္ ဝန္ခ်ိန္ ရသ- Visual Weight, ေရြ႕လ်ားဟန္ ရသ- Apparent Motion, Style ကုိ ဟန္ ရသဟူ၍ တစ္ခါတေလျပန္ဆုိသည္။ အႏုပညာလက္ရာကုိမူ ဟန္ဝါဒ သုံး စြဲတတ္သည္။

(၃)
၁၉၇၃-၇၇ ခုႏွစ္ဝန္းက်င္ ကာလမ်ားဟု မွတ္သားမိပါသည္။ ဆရာသည္ ႐ႈမဝ၊ မုိးေဝ မဂၢဇင္းတုိ႔တြင္ ပန္းခ်ီ အႏုပညာ ဗိသုကာ၊ ၿမဳိ႕ျပစီမံကိန္း၊ ၿမဳိ႕ျပဒီဇုိင္း ပညာရပ္ဆုိ္င္ရာ ေဆာင္းပါးမ်ားကုိ ခပ္စိပ္စိပ္ ေရးသားေနခ်ိန္ ျဖစ္ပါသည္။ ၁၉၇၁ ဝန္းက်င္ကတည္းက ေရးသားခဲ့ သည္ဟု ထင္မိပါသည္။ ကြၽန္ေတာ္သည္ ဆရာ၏ စာဖတ္ပရိသတ္ တစ္ဦးအေနျဖင့္ ဆရာ့ကို အရင္သိခဲ့ရ ပါသည္။ ထုိစဥ္ အာခီတက္ ေက်ာင္းသား ျဖစ္ေနေသာ္လည္း ဆရာက အတန္းငယ္မ်ားကို စာမသင္ၾကားေသးပါ။ စာသင္ႏွစ္ေလးတန္း 4th year ေရာက္မွ ဆရာပုိ႔ခ်ေသာဘာသာ ရပ္မ်ားပါဝင္လာပါသည္။ ၂ဝ ရာစု ဗိသုကာပညာ ေမာ္ဒန္ အာခီတက္ခ်ာႏွင့္ အေရွ႕တုိင္း ဗိသုကာ ပညာရပ္မ်ားကို ဆရာပုိ႔ခ်ပါသည္။

ဆရာ့ရဲ႕ လုလင္ငယ္ေသြးဘဝ။ ရန္ကုန္ စက္မႈတကၠသုိလ္ ဗိသုကာ ဌာနတြင္ ဗိသုကာ ပညာပုိ႔ခ် ေပးေန ေသာ တကၠသုိလ္ ေက်ာင္းဆရာဘဝ။ ဗိသုကာ ပညာဆုိင္ရာ စာတမ္းမ်ား ဖတ္ၾကားေသာ ပညာရွင္ဘဝ။ အာခီတက္ အသက္ေမြးမႈဘဝ။ စာေရးဆရာ ဘဝ။ တရားျပဆရာဘဝ စသျဖင့္ ဆရာ့ရဲ႕ ႐ုပ္ပုံလႊာ ကားခ်ပ္မ်ားကုိ တစ္လႊာခ်င္း ပုံၾကမ္းမ်ား ေရးျခစ္ေန မိပါသည္။

(၄)
ဆရာ့မ်က္ႏွာမွာ ကုန္စည္ဒုိင္မွ ပြဲစားႀကီး မ်က္ႏွာေပါက္ႏွင့္ မတူ။ ေက်ာက္စိမ္းကုန္သည္ႏွင့္မတူ။ ေဘာလုံးပြဲ ဒုိင္လုိမ်ဳိး မဟုတ္။ ဆရာ့ ႐ုပ္လကၡဏာ သြင္ျပင္သည္ တည္ၾကည္ေသာ၊ ေလးနက္ေသာ မ်က္ႏွာမ်ဳိး။ ျမန္မာလူမ်ဳိးတုိ႔၏ အသားအေရ၊ အေသြးအေရာင္အရ ဆုိလွ်င္ေတာ့ အသားျဖဴသည္ဟု ဆုိႏုိင္သည္။ ဆရာ့ ကုိယ္ေနဟန္ထားမွာ မဆူ မႀကဳံ မနိမ့္မျမင့္။ မ်က္ႏွာ ေလးေထာင့္ဆန္ၿပီး၊ ေမး႐ုိး အနည္းငယ္ ကားသေယာင္။
ဆရာ ရန္ကုန္ေရာက္တာ ၾကာပါၿပီ။ ၁၉၅၃ ခုကပါ။ ဆရာ့ရဲ႕ ေလယူ ေလသိမ္း စကားေျပာ ဟန္ပန္မွာ အနည္းငယ္ဝဲသေယာင္ ရွိေသးသည္။ ဆရာက ၿမိတ္သား။ တိတိက်က် ေျပာရလွ်င္ ၿမိတ္ၿမဳိ႕ အဂၤေမာ္ေက်းရြာအုပ္စု၊ ကုလေတာင္ ရြာဇာတိ။ အဖ ဦးသက္ေဖ၊ အမိ ေဒၚေငြသက္တုိ႔မွ ၁၃-၁၂-၁၉၃၃ ရက္တြင္ ေမြးဖြားသည္။ မိဘတုိ႔၏ လက္ငုတ္လုပ္ငန္းမွာ လယ္ယာႏွင့္ ရာဘာၿခံျဖစ္သည္။ ၁၉၅၃ ခုႏွစ္တြင္ ၿမိတ္ၿမဳိ႕ အ.ထ.က-၁ မွ တကၠသုိလ္ ဝင္တန္းေအာင္ျမင္သည္။ ၁၉၅၉ ခုႏွစ္တြင္ အာခီတက္ဘြဲ႕ B.Sc. Engineering (Architecture) ကုိ အဆင့္ျမင့္ျမင့္ျဖင့္ ဒုတိယ အသုတ္ ေအာင္ျမင္ခဲ့သည္။

စည္သူ ဦးတင္၏ ႐ုံး၌ ႏွစ္ႏွစ္၊ A.C Martin ကုမၸဏီ၏ ႐ုံး၌ ေလးႏွစ္ စသျဖင့္ အာခီတက္ ႐ုံးမ်ားတြင္ အာခီတက္ ပညာရွင္အျဖစ္ ေျခာက္ႏွစ္ခန္႔ လုပ္ကုိင္ခဲ့ေသးသည္။

(၅)
၁၉၆၄ ခုႏွစ္တြင္ တကၠသုိလ္မ်ား အုပ္ခ်ဳပ္ေရးစနစ္ ဖြဲ႕စည္းပုံ ျပဳျ့ပင္ေျပာင္းလဲခဲ့သည္။ ၁၉၆၅ ခုႏွစ္၊ ဒီဇင္ဘာလမွ စာသင္ဆရာဘဝ စတင္သည္။ ရန္ကုန္ စက္မႈတကၠသုိလ္၊ ဗိသုကာဌာနတြင္ လက္ေထာက္ကထိက ရာထူးျဖင့္ သင္ၾကားေရး နယ္ပယ္တြင္ ဆရာအေျခခ် ေနထုိင္ခဲ့သည္။ ၁၉၆၆ ခုႏွစ္တြင္ ဆုိဗီယက္ ယူနီယံသုိ႔ ပညာေတာ္သင္ ေစလႊတ္ျခင္း ခံရသည္။ ေမာ္စကုိ ဗိသုကာ တကၠသုိလ္မွ ၿမဳိ႕ျပ ပုံထုတ္ ဗိသုကာ ပညာရပ္ျဖင့္ ပါရဂူဘြဲ႕ကုိ ၁၉၇၁ ခုႏွစ္တြင္ ရရွိခဲ့သည္။ ျမန္မာႏုိင္ငံ ျပန္ေရာက္ေသာအခါ ႐ုိးရာ ဗိသုကာ ပညာႏွင့္ ေခတ္သစ္ ဗိသုကာ ပညာ တုိ႔ကုိ ဘယ္လုိ ဆက္စပ္ေပးမလဲ ဟု ဆင္ျခင္မိသည္။

တကၠသုိလ္ေက်ာင္းဆရာ ဘဝမွာ ေလွကားထစ္မ်ား တက္သလုိ တစ္ထစ္စီ တက္လွမ္းခဲ့ရသည္။ လက္ေထာက္ကထိက၊ ကထိက၊ တြဲဖက္ပါေမာကၡ၊ ပါေမာကၡ၊ ဒုပါေမာကၡခ်ဳပ္။ ၁၉၉၅ ခုႏွစ္တြင္ ရန္ ကုန္ နည္းပညာတကၠသုိ္လ္မွ ဒု ပါ ေမာကၡခ်ဳပ္ တာဝန္မွ အၿငိမ္းစား ယူသည္။ ဆရာ၏ သင္ၾကားေရး ဝါသနာမွာ ျပည္ဖုံးကား မခ်ေသး ပါ။ ဂုဏ္ထူးေဆာင္ ပါေမာကၡ(ဗိသု ကာ) အျဖစ္ ဗိသုကာပညာ သင္ၾကားေပးေသးသည္။ ၁၉၉၅ မွ ၂ဝဝ၃ အထိတုိင္။ ၁၉၉၈-၂ဝဝ၁ ခုႏွစ္တြင္ ေရွးေဟာင္း သုေတသနပညာဌာန၊ ရန္ကုန္တကၠသုိလ္တြင္ ဗိသုကာ ပညာရပ္အေျခခံကုိ ဘြဲ႕လြန္ ဒီပလုိမာ သင္တန္း၌ ပုိ႔ခ်ခဲ့ပါေသးသည္။

(၆)
ပုဂံၿမဳိ႕တြင္ ေဝေနေအာင္ ေပါၾကြယ္သည့္ အဝင္မုခ္ဦး၏ Symbolic Meaning ကုိ စၾကဝဠာ ဖြဲ႕စည္း ပုံမွအစ ေလးကြၽန္း တစ္ျမင္းမုိရ္ အေတြး အေခၚမ်ားႏွင့္ ယွဥ္တြဲၿပီး အဓိပၸာယ္ ဖြင့္ေပးခဲ့သည္။ ဗိသုကာ ပညာနယ္ပယ္တြင္ သီဝရီ၏ အရင္း အျမစ္အထိဆင္း၍ ေလ့လာခဲ့သည္။ စစ္ကဲႀကီး ဦးေရႊေနာ္ အသက္ ၇ဝ ေက်ာ္မွ ေရးသားေသာ အာဒိကပၸ ကမၻာဦးက်မ္းကုိ မွီျငမ္းၿပီး ကမၻာ စၾကဝဠာကို ျဖတ္ပုိင္းပုံ ျမင္ရဟန္ ကုိ အေျချပဳၿပီး ပုဂံ ပုထုိးမ်ား၏ မုခ္ဝ၊ သေကၤတေဖာ္ ဗိသုကာလက္ ရာျဖစ္ေၾကာင္း ပထမဦးဆုံး ရဲဝံ့စြာ တင္ျပထားခဲ့သည္။ ဆရာသည္ သုေတသနစာတမ္းမ်ား ဖတ္ၾကား ခဲ့ေသးသည္။

ပထမဆုံး သုေတသန စာတမ္းမွာ ျမန္မာၿမဳိ႕ေတာ္ေဟာင္းမ်ားႏွင့္ အိမ္နီးခ်င္းႏုိင္ငံမ်ားမွ ၿမဳိ႕ေတာ္ေဟာင္းမ်ားကုိ ႏႈိင္းယွဥ္ေလ့လာခ်က္ (၁၉၇၂)။

ဒုတိယေျမာက္ သုေတသန စာတမ္းမွာ ပုဂံေခတ္ အုတ္၊ အဂၤေတ၊ ဗိသုကာလက္ရာမ်ား ေလ့လာ ခ်က္ (၁၉၇၃)။

တတိယေျမာက္ သုေတသန စာတမ္းမွာ ကုိလုိနီေခတ္ ဘုန္းေတာ္ႀကီး ေက်ာင္းတုိက္မ်ား၏ ဗိသုကာ လက္ရာဖြဲ႕စည္းပုံ ေလ့လာခ်က္ (၁၉၇၅)။

မွတ္ခ်က္။ ။ တတိယ စာတမ္းမွာ ၁၉၇၄ ဒီဇင္ဘာလတြင္ ဖတ္ရန္ စီစဥ္ထားေသာ္လည္း ရက္ေရႊ႕လိုက္ ၾကသျဖင့္ ၁၉၇၅ ခုႏွစ္ ဇြန္လတြင္မွ တင္ျပဖတ္ၾကားရပါသည္။ ဤတြင္ ျမန္မာဘုန္းေတာ္ႀကီး ေက်ာင္းတုိက္တုိ႔၏ Typical Roof Composition အေျခခံတုိ႔ကို အေသးစိတ္တင္ျပ ထားခဲ့၏။ Splendor in wood ကုိ ေရးေသာ ဆရာမ Freezar Lu က ဆရာ့တင္ျပခ်က္ကို ကိုးကားၿပီး ျမန္မာ့သစ္သား ဗိသုကာ လက္ရာ တုိ႔ကုိ ေဝဖန္ပုိင္းျခားမႈ ျပဳထားရ ပါသည္။

(၇)
၁၉၈၂ ခုႏွစ္တြင္ ကြၽန္ေတာ္၏ အာခီတက္ေက်ာင္းသားဘဝ လမ္း တစ္ေၾကာ၌ အေရးႀကီးေသာ အပုိင္း

တစ္ခုသို႕ ေရာက္ရွိခဲ့ပါသည္။ ကြၽန္ေတာ္၏ ဘြဲ႕ယူစာတမ္း -Thesis ၏ ေခါင္းစဥ္မွာ ပန္းခ်ီပန္းပု အႏုပညာ ျပတုိက္- Art Gallery ျဖစ္ပါသည္။ ဆရာဦးေအာင္လြင္က ကြၽန္ေတာ္တုိ႔၏ ဘြဲ႕ယူစာတမ္း လမ္းၫႊန္ဆရာ Guide ျဖစ္ပါသည္။ ကြၽန္ေတာ့္ရဲ႕ Client မွာ ဆရာျမဇင္ (ဦးဝင္းေဖ၊ အႏုပညာ ဦးစီးဌာန၊ ၫြႊန္ခ်ဳပ္) ျဖစ္ပါသည္။ ကြၽန္ေတာ္သည္ ေရွ႕ဆုံးတန္းမွ တပည့္မဟုတ္သလုိ ေနာက္ဆုံးတန္းမွ ခပ္ညံ့ညံ့ တပည့္ေတာ့ လည္းမဟုတ္ပါ။ သုိ႔ေသာ္ ဆရာ သိန္းေဖျမင့္၏သား ကုိခြန္သာျမင့္တုိ႔လုိ နာမည္ႀကီး ေက်ာင္းသား အာခီတက္ မဟုတ္သလုိ ဆရာျမဇင္၏သား ကုိသက္ဝင္းတုိ႔လုိ နာမည္ေက်ာ္ တစ္ဦးလည္းမဟုတ္ပါ။ စုိင္းထီးဆုိင္ သီခ်င္းထဲကလုိ ထိပ္ဆုံးထိ မေရာက္ ခဲ့ရေတာင္ အလယ္ေလာက္ေတာ့မက သည့္လူ ျဖစ္သည္ဟုထင္ပါသည္။

ကြၽန္ေတာ္္က ဆရာဦးလွျမင့္ စကူးလ္က ျဖစ္ေသာ္လည္း ဆရာ ေဒါက္တာလြင္ေအာင္၏ စာေပမ်ား သည္ ကြၽန္ေတာ့္အတြက္ေတာ့ အား ေဆးျဖစ္ခဲ့ရပါသည္။ မလြတ္တမ္း လည္း ဖတ္႐ႈေလ့လာျဖစ္ပါသည္။ ဆရာေရးသားေသာ ဗိသုကာ ေဆာင္း ပါးမ်ားကို နားလည္သည္လည္းရွိ သလုိ သေဘာမေပါက္သည္လည္း ရွိပါသည္။ ျပႆနာမရွိပါ။ ေခတ္ ေပၚ ကဗ်ာတခ်ဳိ႕ကုိလည္း ကြၽန္ေတာ္ နားမလည္ပါ။ သုိ႔ေသာ္ဖတ္ပါသည္။ သခင္ကုိယ္ေတာ္မႈိင္း၏ ေလးခ်ဳိးႀကီး၊ ဂဏၭီ၊ ဋီကာ အခ်ဳိ႕ကုိလည္း နားမလည္ပါ။ ႀကဳိးစား၍ ဖတ္ပါသည္။

၁၉၉၈ ခုႏွစ္ေလာက္က ျဖစ္ပါသည္။ ကမာရြတ္ လွည္းတန္း၊ ေဇယ်ာသီရိ လမ္းက်ဥ္းက်ဥ္း ကေလးထဲတြင္ ကြၽန္ေတာ္ေနထုိင္စဥ္က ဆရာသည္ အေနာ္ရထာ အိမ္ရာ စီမံကိန္း၏ ေျမညီထပ္ အခန္း -၉တြင္ ၁၉၉၅ ခုႏွစ္ ပင္စင္ယူၿပီး ေနထုိင္ပါသည္။ ထုိအခန္းေလးတြင္ ရွစ္ႏွစ္ၾကာ ေနထုိင္ခဲ့ပါသည္။ အေၾကာင္းတစ္စုံတစ္ရာ ရွိသျဖင့္ ဆရာ့အိမ္သုိ႔ တစ္ရက္သြားျဖစ္ပါသည္။

ဆရာက ကြၽန္ေတာ့္ကုိ ''ၫြန္႔ဝင္းေလး၊ စာေရးေနသလား''လုိ႔ ေမးပါသည္။ ကြၽန္ေတာ္က''နည္းနည္း ေရးၾကည့္ေနပါတယ္''လုိ႔ ေျဖပါ သည္။ တကၠစီ ကားတစ္စီးကို ဆရာ ခရီးသည္အျဖစ္ စီးနင္းလာရင္း ကားေပၚတြင္ ရနံ႔သစ္ မဂၢဇင္း တစ္အုပ္ ေတြ႕သည္ဟု ဆရာက ဆုိပါသည္။ မာတိကာလွန္ၾကည့္မိရာ ၫြန္႔ဝင္းေလးကုိ ေတြ႕သည္ဟု ဆုိပါသည္။ ျမန္မာ့ အာခီတက္ အစဥ္အဆက္တြင္ ၫြန္႔ဝင္းေလးဆုိတာ တစ္ေကာင္ တည္း ဒါေပမယ့္ ျခေသၤ့။ ႐ုိး႐ုိးသား သားေနထုိင္ေသာ သိဟ္ရာသီဖြား။ အဂၤါသားေလးျဖစ္ပါသည္။

ဆရာသည္ ပြင့္လင္းစြာႏွင့္ပင္ အာခီတက္တခ်ဳိ႕ကို စာေရးဖုိ႔ ေမွ်ာ္ လင့္မိခဲ့ေၾကာင္းေျပာပါသည္။ ထုိ အာခီတက္ ဆရာမ်ား စာေရးျဖစ္၊ မေရးျဖစ္ ကြၽန္ေတာ္ မသိေသးပါ။ ကြၽန္ ေတာ္ကေတာ့ မုိးရြာလွ်င္ စာေရး သား၍ ေနပူလွ်င္လည္း စာေရးသား တတ္ပါသည္။ မနက္ေစာေစာမွာ စာေလး ဘာေလး ေရးသားခဲ့ဖူးသလုိ ညဥ့္နက္နက္မွာလည္း တစ္တုိ တစ္ ထြာ ေရးသားမိျပန္ေရာ။ ေႏြလည္း ေႏြ၊ မုိးလည္းမုိး၊ ေဆာင္းလည္း ေဆာင္း။

တစ္ရက္မွာ ကြၽန္ေတာ့္ရဲ႕ ပထမ ဆုံး ဥယ်ာဥ္ျဖစ္ေသာ ၾကယ္ေရာင္ လေရာင္ ဗိသုကာ ရသေဆာင္း ပါးမ်ား စုစည္းမႈ-၁ ကုိ ဆရာ့ထံ လက္ေဆာင္ေပးမိပါသည္။ ဆရာ သည္ ကြၽန္ေတာ္၏ ပထမဆုံးလက္ ရာကုိ ေသခ်ာစြာဖတ္႐ႈပါသည္။ ေသခ်ာစြာ တည္းျဖတ္ေပးပါသည္။ စာလုံး အက် အေပါက္ မွားယြင္းမႈမ်ား၊ စကားေျပ မေျပျပစ္မႈမ်ား၊ စကားလုံး ေရြးခ်ယ္မႈမ်ား၊ ပညာရပ္ဆုိင္ရာ ေဝါဟာရ ျမန္မာမႈျပဳပုံမ်ား၊ လစ္ဟာ ေနေသာ ကြက္လပ္မ်ားကုိ တစ္လုံးခ်င္း၊ တစ္လုိင္းခ်င္း၊ တစ္မ်က္ႏွာ ခ်င္း ပုိင္းျဖတ္ေပးသည္မွာ လြန္စြာ တန္ဖုိးရွိလွပါသည္။

၂ဝဝ၃ ခုႏွစ္၊ ဒီဇင္ဘာလ ခရစ္စမတ္ေန႔မွာ ဆရာသည္ ဓမၼရိပ္တြင္ ခုိဝင္ပါသည္။ ကြၽန္ေတာ္ႏွင့္ မနီးမေဝးတြင္ ဆရာ သီတင္းသုံးပါသည္။ တစ္ခါေတာ့ ကြၽန္ေတာ္၏ ဒုတိယေျမာက္စာအုပ္ ဟင္းလင္းကုိ ဂီတဖြဲ႕ဆုိသူ စာအုပ္တြင္ အမွာစာ ေရးေပးပါရန္ ဆရာေတာ္အား ခြင့္ ျပဳခ်က္ေတာင္းၾကည့္ပါသည္။ ဆရာက ၾကည္ျဖဴစြာျဖင့္ အမွာစာေရး ေပးမည္ဟု ေျပာပါသည္။ စာအုပ္ တြင္ ထည့္မည္ျဖစ္ေသာ မဂၢဇင္း၊ ဂ်ာနယ္မ်ားတြင္ ပုံႏွိပ္ေဖာ္ျပၿပီး ေဆာင္းပါးမ်ားကုိ ဆရာ့ထံေပး၍ ဖတ္ရပါသည္။ ဆရာက ေသခ်ာစြာ ဖတ္႐ႈပါသည္။ တည္းျဖတ္ပါသည္။ တပ္မဟာဦးစီး ဗုိလ္ခ်ဳပ္တစ္ေယာက္ က တပ္မကုိစစ္ေဆး၍ ေက်နပ္ သည့္ခံစားမႈမ်ဳိးျဖင့္ အမွာစာေရး သည္ဟုဆုိပါသည္။ ၂ဝဝ၉ ခုႏွစ္ တြင္ ထုတ္ေဝျဖစ္ခဲ့ပါသည္။

ဆရာႏွင့္ ေခတ္ၿပဳိင္ အာခီတက္မ်ားမွာ မ်ားမ်ားစားစားသိပ္မရွိ။ ရန္ကုန္တကၠသုိလ္မွ အာခီတက္ဘြဲ႕ ေပးေသာ ဒုတိယအသုတ္ (၁၉၅၉) ျဖစ္သည္။ ဦးေမာင္ေမာင္ႀကီး၊ ဦးေက်ာ္ေဇာ၊ ဦးေအာင္သင္း၊ ဦးေဌး ေငြ၊ ဦးဝင္းစိန္၊ ဦးဂ်က္မင္း၊ ဦးဘုိ ႀကီးတုိ႔ႏွင့္ အတူဘြဲ႕ရသည္။ ဘီအုိ စီေကာလိပ္ B.Sc (Engineering) Architecture ပထမဆုံး အသုတ္မွာ ဦးမ်ဳိးျမင့္စိန္၊ ဦးထြန္းသန္း၊ ဦးတင္ ထြန္းခင္၊ ဦးျမင့္သိန္း၊ ဦးတင္ေမာင္ရင္တုိ႔ ျဖစ္သည္။ ၁၉၆ဝ တြင္ ျမန္မာေက်ာ္ ဦးခင္ေမာင္ရင္၊ ဦးတင္ ထြန္း၊ ဦးေအာင္ႀကီးျမင့္၊ ံ လွျမင့္၊ ဒုတိယအသုတ္မွ က်န္ရစ္သူ ဗုိလ္ ႀကီးေဟာင္း ဦးထြန္းလြင္၊ ဦးေက်ာ္ ရင္၊ ဦးေဖဝင္း၊ Sစိန္ဝူ၊ ဦးေဝလြင္။

ဆရာသည္ ေခတ္သစ္ အာခီတက္မ်ားႏွင့္ ျမန္မာ့႐ုိးရာ ဗိသုကတုိ႔ကို ေပါင္းကူးထားေသာ တံတား တစ္စင္းျဖစ္သည္ဟု ယူဆပါသည္။ ၁၉၇ဝ အလြန္ႏွစ္ကာလမ်ားတြင္ ပန္းခ်ီ၊ ပန္းပု၊ ဗိသုကာ၊ ၿမဳိ႕တည္ ဗိသုကာ၊ ႐ုိးရာ ေခတ္သစ္ စာစုမ်ားကုိ ႐ႈမဝ၊ မုိးေဝမဂၢဇင္းမ်ားတြင္ တလႈိင္လႈိင္ ေရးသားခဲ့ရာ စာသမားမ်ား ဝမ္းသာပီတိ ျဖစ္ရသည္။ ဆရာ ေဒါက္တာလြင္ေအာင္၏ ေသာဘဏ၊ ထုသြင္၊ ေဆာင္တာ၊ ေဖာ္ထုတ္ခ်က္၊ ဟင္းလင္းခြင္စေသာ ေဝါဟာရ အသစ္မ်ား စာေပသမားေတြထဲ ပ်ံ႕ ႏွံ႕ခဲ့ရေပသည္။

ဆရာသည္ ၁၉၇၁ ခုႏွစ္တြင္ ႏုိင္ငံျခား ပညာေတာ္သင္မွ ျပန္ေရာက္ရွိလာပါသည္။ ဆုိဗီယက္ ျပည္ေထာင္စု၊ ေမာ္စကုိ တကၠသုိလ္မွ ပါရဂူဘြဲ႕ ဆြတ္ခူးရရွိ ခဲ့ပါသည္။ ၁၉၇၁ အလြန္ ႏွစ္ကာလမ်ားမွစ၍ ႐ႈမဝ ႐ုပ္စုံမဂၢဇင္း၊ မုိးေဝ မဂၢဇင္း တုိ႔တြင္ ပန္းခ်ီ၊ ပန္းပု၊ ဗိသုကာ အႏုပညာရပ္ဆုိင္ရာ ေဆာင္းပါးမ်ား ေရးသားရင္း စာေပေလာကသုိ႔ စတင္ ေျခလွမ္းခဲ့ပါသည္။ ဆရာသည္ တကၠသုိလ္ ပရဝုဏ္ျပင္ပသုိ႔ ထြက္၍ စာေပေလာက၏ ဂ်ာနယ္၊ မဂၢဇင္း မ်ားတြင္ ဗိသုကာ ပညာရပ္ဆုိင္ရာ ေဆာင္းပါးမ်ား အေစာဆုံးေရးသား ေသာ အာခီတက္ တစ္ေယာက္ျဖစ္ ပါသည္။ ေနာက္ပုိင္းတြင္ ဆရာ ဦးေက်ာ္မင္း၊ ဆရာ (ဦး) ခင္ေမာင္ရင္ တုိ႔ ထုံ႔ပုိင္းထုံ႔ပုိင္း ေရးသားလာၾကပါ သည္။ ျမတ္ေလး၊ ေပဖူးလႊာ၊ ပန္၊ ေဝဒ .. စသျဖင့္။

တကၠသုိလ္ ပညာ ပေဒသာ စာတမ္းမပါလွ်င္ ပုံႏွိပ္ထုတ္ေဝခြင့္ျပဳ ခ်က္ျဖင့္ ထုတ္ေဝခဲ့ဖူးေသာ စာေပ လက္ရာမ်ားမွာ
၁။ ဗိသုကာ အႏုပညာ အေတြး အျမင္ ႏွင့္ ဗိသုကာ အေဆာက္အအုံ ပညာ စာစုမ်ား (၂ဝဝ၄)

၂။ ဗိသုကာ့ လက္ရာ (၂ဝဝ၉)
(၈)
ဆရာ့ရဲ႕ ဗိသုကာ လက္ရာ တခ်ဳိ႕ကုိ တင္ဆက္ခ်င္ပါသည္။

ေဖာင္ႀကီး ဝန္ထမ္းတကၠသုိလ္၏ မုခ္ဦးႏွင့္ အတြင္းရွိ ေစတီေတာ္ တုိ႔မွာ ဆရာ့လက္ရာမ်ား။

ခ်င္းျပည္နယ္၊ ကေလး ေကာ လိပ္ (၁၉၉ဝ-၁၉၉၂)

ယခင္ ပထမအဆင့္ ဂမုန္းပြင့္ ကုန္တုိက္၊ ေျမနီကုန္း ေလးထပ္ကုန္တုိက္။

ၿမိတ္ၿမဳိ႕၊ ကန္ဖ်ားလမ္းမႀကီး၊ ယခင္ ဓာတ္မီးစက္ေရွ႕ရွိ ဦးသိန္းေအာင္၏ ႏွစ္ထပ္တုိက္ငယ္တစ္လုံး။ ၁၉၈ဝ ခုႏွစ္ပုိင္းျဖစ္၍ အထူးအဆန္း ဟု ၿမဳိ႕ခံတုိ႔က ထင္ျမင္ခဲ့ၾကသည္။ ယခုေခတ္ အျမင္မွာေတာ့ သာမန္ အုတ္တုိက္တစ္လုံးသာ။

၁၉၉၇ ခုႏွစ္တြင္ အီဂတ္ပူရီ သုိ႔ ဘုရားဖူးသြားရင္း တရားဝင္ထုိင္သည္။ ဦးဂုိအင္ကာက ရက္ ၃ဝ စခန္း ဝင္ရန္ခြင့္ျပဳသျဖင့္ ရက္ရွည္ တရားစခန္းဝင္ၿပီးေနာက္ လက္ ေထာက္တရားျပဆရာ ခန္႔ခဲ့သည္။ ထုိကာလအတြင္း Global Vipassa-na Pagoda Project တြင္ ပညာျဖင့္ လုပ္အားေပးပုံထုတ္ေပးခဲ့သည္။

ရန္ကုန္ၿမဳိ႕လယ္ေခါင္ ဆူးေလေစတီေတာ္ ဘက္စုံ စီမံကိန္းႀကီးသည္ ဆရာ့အတြက္ စိတ္အေက် နပ္ဆုံးပညာရပ္ လုပ္ငန္းႏွင့္ ေဝယ်ာဝစၥ ကုသုိလ္လုပ္ငန္းျဖစ္ေၾကာင္း မိန္႔ဆုိခဲ့ဖူးေလသည္။ ထုိစဥ္က လက္တြဲ ေဖာ္မ်ားမွာ အာခီတက္ ဦးသိန္းေဇာ္၊ ေမာင္ေဖေမာင္သိန္း (ကြယ္လြန္)၊ ေဒၚနီလာေက်ာ္၊ ဦးစံေဌး၊ ေမာင္လွ ျမင့္တုိ႔ျဖစ္ၾကသည္။ ဆရာကေျပာ ဖူးပါသည္။ ပန္းပုဆရာႀကီး ဦးဟန္တင္က ဗုဒၶဂယာသတၱ၊ သတၱာဟ ေနရာမ်ားအနက္ မုဥၥလိႏၷအုိင္အတြင္း နဂါး႐ုပ္တု လက္ရာဖန္တီးဖုိ႔ သုံးလၾကာ လုပ္အားေပးခဲ့သည္ကုိ သူအလြန္အားက်ခဲ့ေၾကာင္း။ ဆရာႀကီး ဦးဂုိအင္ကာ၏ ကမၻာ့ဝိပႆနာ ေစတီေတာ္အတြက္ ႏွစ္ႏွစ္တာ ဗိသု ကာ လုပ္အားဒါနျပဳခဲ့ရသည္ကုိ အလြန္ဝမ္းေျမာက္သည္တဲ့။

(၉)
ဗိသုကာ ပညာရပ္ကုိ ေလ့လာၾကည့္ရာ ေဘာလုံးကြင္းတြင္ ေဘာလုံးပြဲ တစ္ပြဲ ၾကည့္ရတာႏွင့္ တူေနပါသည္။ အထူးတန္းမွ ၾကည့္မလား။ အေရွ႕ဘက္တန္း၊ ေတာင္ဘက္တန္း၊ ေျမာက္ဘက္တန္းက ၾကည့္မလား။ နီးနီးကၾကည့္မလား။ ေဝးေဝးက ၾကည့္မလား။ ခပ္နိမ့္နိမ့္ အနီးၾကည့္ မလား။ ခပ္ျမင့္ျမင့္ အေပၚစီးက ၾကည့္မလား။ ႐ႈကြက္ ျမင္ကြက္ မ်ဳိး စုံမွျမင္ေတြ႕ခံစားႏုိင္ပါသည္။

ဆရာသည္ ပန္းခ်ီ၊ ပန္းပု၊ ဗိသုကာ အျမင္ အႏုပညာရပ္ဆုိင္ရာ စာစုမ်ားကို ႐ႈကြက္ေပါင္းစုံမွ ပန္းခ်ီ ဗိသုကာ၊ ပန္းပု ဗိသုကာ၊ ထုသြင္ အႏုပညာ၊ ပန္ႏွင့္ခ်ီအတတ္၊ က်ဴးဘစ္ ပန္းခ်ီဟန္၊ ဒီဇုိင္းမည္ေသာ ပန္ပညာ၊ လႈပ္ရွားမႈသ႐ုပ္၊ အႏုပညာ၏ အတြင္း သ႐ုပ္... ပန္းခ်ီ၊ ပန္းပု၊ ဒီဇုိင္း၊ ဗိသုကာ ယွက္ႏြယ္ ပုံမ်ားကို လည္းေကာင္း။

ပုဂံေခတ္ ဟင္းလင္းထုထည္ ဖြဲ႕စနစ္မ်ား၊ ျပာသာဒ္ ဦးျပည္း၊ ဝဲလင္းေဆာင္၊ က်ဳိက္အသုတ္မွသည္ အနာဂတ္ ဆူးေလထူပါသုိ႔ ႐ုိးရာ အိမ္ေဆာက္ ဗိသုကာ ပညာ၊ ထီးႏွင့္ အထြတ္၊ ပုရပုိက္မွတ္တမ္းမ်ား၊ ႐ုိးရာဗိသုကာ အစဥ္အလာမ်ားကုိ လည္းေကာင္း။

ျမန္မာ ၿမဳိ႕တည္ ဗိသုကာ လက္ရာ ၊ ႏုိင္ငံျခားေရာက္ ျမန္မာ ၿမဳိ႕ တစ္ၿမဳိ႕၊ ၿမဳိ႕တည္ပုံထုတ္ ဗိသုကာ ေကာ္ဗ်ဴးေဇး၊ ၿမဳိ႕တည္ပုံထုတ္ ဗိသုကာ ေကာ္စတာ၊ ကုန္းေဘာင္ၿမဳိ႕တည္ ဗိသုကာလက္ရာ (၁)၊ (၂) စသျဖင့္ ၿမဳိ႕တည္ ဗိသုကာ ပညာရပ္ ဆုိင္ရာမ်ားကိုလည္းေကာင္း။

ဗိသုကာ ေသာဘဏရသ၊ ဗိသုကာ ဒႆန၊ ျမန္မာ့ ဗိသုကာ ဝိညာဥ္၊ ဗိသုကာ ပညာလက္ရာဟန္ ရသမ်ား၊ ဗိသုကာ လက္ရာ သ႐ုပ္ႏွင့္ရသ၊ လက္ရာဟန္ ခံစားႏုိင္ဖုိ႔ (၁) (၂)၊ ရသေပးသည့္ ထုသြင္မ်ား စသည့္ ဗိသုကာ ဒႆန၊ ဗိသုကာ အလွေဗဒအ ေဆာက္အအုံ ဗိသုကာ လက္ရာဆုိင္ရာမ်ားကုိလည္းေကာင္း ျခယ္မႈန္းခဲ့ေလသည္။

City Architecture, Building Architecture, Decor - Architecture မ်ား၏ အေျခခံက႑မ်ားကို ေပစာ၊ ပုရပုိက္စာမ်ားႏွင့္ ညႇိၿပီး ရွင္းလင္း တင္ျပခဲ့သည္။ သာသနိကအေဆာက္ အအုံမ်ားသုံး ေဝါဟာရမ်ား ႐ႈပ္ေထြးေန၍ သိမ္၊ ေက်ာင္း ၊ ပုထိုး၊ ေစတီ၊ ထူပါေစတီတုိ႔ကုိ ခြဲျခားပုိင္းျဖတ္ ရွင္း လင္းေပးခဲ့သည္။

အာခီတက္ ဘြဲဲ႕ရအားလုံးသည္ ခြၽန္ျမေနေသာ ဒီဇုိင္းဖန္တီးရွင္မ်ား မဟုတ္ၾကပါ။ ဆရာသည္ သီဝရီ သမားျဖစ္သည္။ သုေတသီ တစ္ဦးလည္း ျဖစ္သည္။ စာေပမွာ ေမြ႕ေလ်ာ္ေသာ စာသမားျဖစ္သည္။ အႏုပညာ၊ ဒႆန၊ သမုိင္းႏွင့္ ဗိသုကာ ပညာရပ္မ်ား ေပါင္းဆုံ၍ တသြင္သြင္ စီးဆင္းေနေသာ ျမစ္ႀကီးတစ္စင္း အသြင္ျဖင့္ ဆရာ့ကုိ ျမင္ၾကည့္ေနမိ ေတာ့သည္။
ၫြန္႔ဝင္းေလး
 

No comments:

Post a Comment